Technikai kezelés tréning 1.

Az Ikotics -féle tréningautóval Ön veszélyhelyzeteket élhet át igazi veszély nélkül. A tréningautó a száraz úton imitálja a megcsúszást, mintha Ön is vizes, sáros, havas, jeges, tükörjeges úton közlekedne. A tréningautóval gyakorolhatja a közlekedő partnerek hibájából kialakuló balesetveszélyes helyzetek kezelésének technikáját.

A tréningautóval bemutatjuk, illetve megtapasztaltatjuk a csúszáshatáron haladást, a jármű megcsúszását, valamint annak elhárítására alkalmazható technikát.

A tréningautóval megtapasztalható a vízátfolyásra és a tükörjégre való ráfutás.

A tréningautóval a már bekövetkezett balesetek is rekonstruálhatók.

 

A tréningautó mobil: az ország egész területén, ahol erre alkalmas terület van, folynak a tréningek és a továbbképzések.

A tréningautó aktív szerepet vállal a rendőrség, tűzoltók, honvédség, autóbuszvezetők, OMSZ rohamgépkocsi-vezetők továbbképzésében is.

A tréningautó részt vesz különböző rangos rendezvényeken, ahol a jelenlévők ingyen kipróbálhatják az autót, illetve részt vehetnek speciális vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági tréningen.

A rendezvényeken a vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági tréninget, valamint a tréningautó folyamatos műszaki fejlesztését a CONTINENTAL HUNGARIA Kft. támogatja, aki nagy jelentőséget, tulajdonít a biztonságos autóvezetésnek.

A tréningautó elméleti és gyakorlati programja a KFF által jóváhagyott alap- és továbbképzési program.

 

Részlet az AUTÓVEZETŐ 2003 első számából
Tapasztalatok, megfontolandó érvek

Lehetőségem nyílt arra, hogy munkatársammal együtt egy egész napos gyakorlati tréning keretében próbálhassam ki az Ikotics-féle speciálisan kialakított Mercedes Vitó 108 CDI gépkocsit.

Az első meglepetés a gyakorló pályára történt megérkezésünkkor ért, mivel bevallom, kételkedtem kicsit abban, hogy ez a jármű 15 perc alatt tréningre kész állapotba hozható.
Ikotics István azonban - aki tervező, kivitelező és tréner is egy személyben - eloszlatta kételyeim, képes volt erre a csodára. A gyakorló pályát úgy jelöltük ki a bójákkal, hogy különböző ívű kanyarok, szlalom feladat és változó sugarú 8-asok végrehajtására legyen alkalmas. Ezután kezdődött a "tánc".
A feladatokat a hátsó kerekek tapadásának fokozatos csökkentésével, ugyanakkor a sebesség fokozatos növelésével hajtottuk végre. A jármű meglepően élethűen szimulálta a különböző útviszonyokat a vizes úttesttől a tükörjégig. A különböző íveken haladva inkább a kormány és a gázpedál mutatkozott barátunknak, a féket többnyire el kellett felejtenünk.

 

Tapasztalhattuk, hogy az autó már 5 km/ óra sebességtől produkálja a különböző megcsúszásokat, farolásokat. További érdekességnek mutatkozott, hogy a volánnál ülve úgymond minden pillanatban "akció" van, nincs üresjárat, folyamatosan korrigálni kell a kormánnyal és a gázpedállal ahhoz, hogy a kijelölt pályán maradjunk.

A tapasztaltak alapján - a hazai közlekedésbiztonság javításának lehetőségeit latolgatva - a következő gondolatok fogalmazódtak meg bennünk:

Hasznos lenne a járművezetők alapképzésének részévé tenni egy ilyen járművel történő "csúszós tréninget". Ehhez hasonló példát láthattunk már Svédországban is, ahol a gyakorlati képzés utolsó szakasza (minimum 3 óra) a csúszós pályán történő vezetés, amelyet körzetesített módon egy erre felkészült, megfelelő pályával rendelkező iskolában tartanak. Ráadásul itt a speciális csúszós pálya tetemes költségei az Ikotics-féle tréningautó alkalmazásával megtakaríthatók.

Az is meggondolandó, hogy milyen módon lenne felhasználható a gyakorlati szakoktatók képzésében és továbbképzésében, éppen a teljesítményképes tudásuk fokozása érdekében. Végül és nem utolsó sorban az autó speciális tulajdonságait (szimulációs lehetőség 5 km/óra sebességtől) kihasználva megfontolandó, hogy milyen módon lenne ez illeszthető a jelenleg már működő hazai csúszós pályák programjaihoz.

Halász László

© 2017 Kiskun Autósiskola - Minden jog fenntartva! | Design by W3layouts